Πραγματοποιήθηκε στις 12 το μεσημέρι της Πέμπτης η επίσημη τελετή υπογραφής της 35ετούς διάρκειας σύμβασης παραχώρησης, για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Στο Δημαρχείο Καστελίου βρέθηκε ο Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης με στελέχη της επενδυτικής κοινοπραξίας που έχουν συστήσει ο ελληνικός κατασκευαστικός Όμιλος ΤΕΡΝΑ και ο ινδικός κολοσσός GMR Airports Limited.
Το κόστος κατασκευής του αεροδρομίου, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», θα ανέλθει σε 480 εκατομμύρια ευρώ, δίχως να υπολογίζεται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας που εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η κατασκευή του οποίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός 60 μηνών από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, θα αποτελέσει σημαντική αναβάθμιση συγκριτικά με το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου.
Το 2018 το «Νίκος Καζαντζάκης», με περισσότερους από 8 εκατομμύρια επιβάτες, ήταν το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας σε επιβατική κίνηση πίσω μόνο από το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ωστόσο, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου έχει ήδη ξεπεράσει τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης και δεν έχει πλέον δυνατότητα να εξυπηρετήσει περισσότερους ταξιδιώτες.
Έως το καλοκαίρι αναμένεται να έχει εγκριθεί επισήμως η επένδυση και από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου.
Κατά την ομιλία του ο κ. Σπίρτζης ανέφερε:
Σεβασμιότατε, κύριε Περιφερειάρχα, κύριε Δήμαρχε, κύριοι Δήμαρχοι, κύριε Γενικέ Γραμματέα της Νέας Δημοκρατίας, αγαπητές φίλες και φίλοι καλημέρα σας, και καλώς σας βρήκαμε.
Θέλω να δώσουμε δυο διευκρινίσεις. Η πρώτη είναι ότι τα αεροπλάνα που πέρασαν από πάνω πριν λίγο δεν είναι για την εκδήλωση… μη γίνει μετά παρεξήγηση! Η δεύτερη είναι, στο διευθύνοντα σύμβουλο της GMR να του ευχηθώ να μάθει κρητικά, να μάθει την τοπική διάλεκτο, για να διεθνοποιήσουμε και την κρητική διάλεκτο όπως άλλωστε πρέπει να γίνει
Είναι μια ιδιαίτερη μέρα για το Δήμο Μινώα Πεδιάδας, για το Ηράκλειο και για την Κρήτη. Είναι μια μέρα χαράς για όλους όσους έχουν συμβάλλει πάνω από 15 χρόνια να φτάσουμε σήμερα στην υπογραφή της σύμβασης, το νέο αεροδρόμιο, ανεξάρτητα αν εδώ και 15 χρόνια οι προσπάθειες τελεσφόρησαν ή δεν τελεσφόρησαν και φτάσαμε σήμερα εδώ.
Θέλω να πω ότι το 2015 που ξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια στην ίδια αίθουσα, αν θυμάμαι καλά και όχι μια φορά μόνο, έγινε συζήτηση, διάλογος με όλους τους φορείς, με όλες τις συλλογικότητες, με το Δήμο, με την Περιφέρεια, με τους βουλευτές και από τους δυο Νομούς, με τις συλλογικότητες που διαφωνούσαν, με τους ανθρώπους που έδωσαν την περιουσία τους απαλλοτριώθηκε η περιουσία τους, με τους εκπροσώπους του Τύπου. Και δεν ήταν ούτε μια εύκολη διαδικασία, ούτε μια διαδικασία που πέρασε, ή έγινε ένας διάλογος κωφών. Έγινε μια διαδικασία που κατατέθηκαν και ελήφθησαν υπόψη όλες οι προτάσεις, όλες οι απόψεις. Η πλειοψηφία της κοινωνίας και της τοπικής κοινωνίας και της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και της Κρήτης, ήταν υπέρ του να γίνει το αεροδρόμιο εδώ και έτσι προχωρήσαμε.
Προχωρήσαμε με βελτίωση των όρων του διαγωνισμού σε πολύ άσχημους καιρούς σε πολύ άσχημες εποχές, μέσα στην κρίση. Οι σύμβουλοι που υπήρχαν στο Υπουργείο είναι εδώ στην αίθουσα, πολλές φορές διαφώνησαν και με τις αλλαγές που έγιναν στο διαγωνισμό υπέρ του δημόσιου συμφέροντος. Οι πιέσεις ήταν πολύ μεγάλες για να ακυρωθεί ή να αναβληθεί για μια ακόμη φορά ο διαγωνισμός. Προχωρήσαμε, φτάσαμε στο σήμερα. Ο Δήμαρχος είπε τα θετικά είπε αυτά που προβλέπονται στη σύμβαση, αυτά που αποτελούν καινοτομίες αν θέλετε για αντίστοιχους διαγωνισμούς.
Θέλω να ξεχωρίσω μερικά σημεία από αυτά και δε θα αναφερθώ στα στοιχεία της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως στην πρωτοτυπία για τον ανεξάρτητο μηχανικό. Θα αναφερθώ κυρίως στο ότι υπερδιπλασιάσαμε τα ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία καθ’ όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Το 2% του τζίρου είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό που θα έρθει ως ανταποδοτικά οφέλη και για το Δήμο Μινώα Πεδιάδας και για τους όμορους Δήμους. Υπολογίζεται περίπου στα 184 εκατομμύρια. Η γνώμη μου είναι, ότι θα είναι και παραπάνω. Αν οι σύμβουλοι που είναι στην αίθουσα, θεωρούν ότι λέω κάποια ανακρίβεια να σηκωθούν να τη πουν, ή ο Περιφερειάρχης. Όταν ξεκινήσαμε, οι προβλέψεις για το υπάρχον αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, ήταν, ότι δε θα ξεπεράσει και δεν μπορούσε να ξεπεράσει τα 6,5 εκατομμύρια επιβάτες. Εκεί, προβλέψαμε ότι τα έσοδα θα πηγαίνουν στο Δημόσιο πάνω από αυτή την επιβατική κίνηση. Πέρσι φτάσαμε τα 8,5 εκατομμύρια επιβάτες στο υπάρχον αεροδρόμιο από ό,τι με ενημέρωσε ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ο κ. Κώστας Λιντζεράκος και εκτιμώ, ότι το υπάρχον αεροδρόμιο μπορεί να σηκώσει άλλο 1 εκατομμύριο. Είναι προφανές λοιπόν, ότι δε μπορεί, ό, τι λύση και να βρούμε, αυτό το αεροδρόμιο που υπάρχει τώρα, δίπλα σε ένα από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας μας, να στηρίξει την επιβατική και την εμπορευματική κίνηση, όπως επίσης και ένα σύγχρονο αεροπορικό κέντρο για τις ανάγκες της Κρήτης, αλλά και το ρόλο που θέλουμε να παίξουμε στις αερομεταφορές σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Θέλω να πω ότι είμαι περήφανος που προχωρήσαμε αυτό το έργο και προβλέψαμε μέσα στην ίδια σύμβαση να υπάρχει η πρόβλεψη για τις οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου, να μην ακολουθήσουμε το κακό παράδειγμα του αεροδρομίου της Σητείας και άλλων υποδομών. Άρα προβλέπονται 18 χλμ. με προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου για τη σύνδεση του αεροδρομίου με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και 6 χλμ. αν θυμάμαι καλά σύνδεση με την Νότια Κρήτη. Γεγονός, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και της όμορης Περιφερειακής Ενότητας του Λασιθίου. Θέλω να πω, ότι είμαστε επίσης περήφανοι γιατί προβλέψαμε εκτός από τις πάγιες περιβαλλοντικές προβλέψεις, που θεωρώ αυτονόητο ότι θα υπάρχουν, να υπάρχει Αρχιτεκτονική Επιτροπή που θα σέβεται την πολιτιστική κληρονομιά και την αρχιτεκτονική της Κρήτης. Δεν θα έχουμε ένα αεροδρόμιο όπως άλλα που έχουν γίνει, καθώς προβλέψαμε να υπάρχει ένα κτήριο που θα είναι εκθεσιακό κέντρο, χώρος προβολής των κρητικών εταιρειών και των κρητικών προϊόντων. Κι αυτό Δήμαρχε είναι δέσμευση δική μας, ότι θα ξεκινήσει μαζί με τα υπόλοιπα έργα του αεροδρομίου. Έχουν προτεραιότητα και για τη φάση κατασκευής αλλά και στη συνέχεια για τη λειτουργία οι πολίτες, οι εργαζόμενοι από την περιοχή από το Δήμο και τους όμορους Δήμους και από την Κρήτη. Άλλωστε η Κρήτη έχει το τεχνικό δυναμικό, έχει το στελεχιακό δυναμικό για την συντριπτική πλειοψηφία των κατασκευών αλλά και της λειτουργίας στη συνέχεια. Είναι προφανές για όλους μας, ότι οι άνθρωποι οι οποίοι είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, είναι μια από τις κύριες ασχολίες τους και χάνουν αυτή τη στιγμή τα χωράφια τους, θα ήθελα να πω, ότι πρέπει να βρούμε λύσεις για να αντικαταστήσουμε αυτή την πρωτογενή παραγωγή που σήμερα θα δοθεί για να γίνει αεροδρόμιο. Και σε αυτή την κατεύθυνση εμείς είμαστε ανοιχτοί για να την υπηρετήσουμε. Έχουμε κάνει συζητήσεις και με το Δήμαρχο και με τον Περιφερειάρχη και θα κάνουμε και στη συνέχεια με τους πολίτες. Όπως θα κάνουμε συζήτηση στη συνέχεια και με τους ανθρώπους που διαφωνούν και είναι έξω από την αίθουσα, για να δοθούν αν μη τι άλλο οι διασφαλίσεις, ότι οι επιπτώσεις στο περιβάλλον δεν είναι αυτές που ανησυχούν τόσο πολύ. Οι επιπτώσεις όμως στο περιβάλλον δίπλα στο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας είναι πολύ περισσότερες απ’ ό,τι σ’ αυτή την περιοχή. Κι εκεί θα συμφωνήσω, το έχουμε πει πολλές φορές, ότι ο τρόπος που πρέπει ν’ αξιοποιηθεί το υπάρχον αεροδρόμιο πρέπει να είναι τέτοιος, που να δίνει το περιβαλλοντικό ισοζύγιο στην πόλη του Ηρακλείου, στο αστικό κέντρο του Ηρακλείου και στην κοινωνία της Κρήτης. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι δηλαδή, όταν τελειώσει το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ν’ αξιοποιηθεί το υπάρχον αεροδρόμιο.
Η Κρήτη, το έχω ξαναπεί, είναι μια αδικημένη περιοχή όσον αφορά τις υποδομές. Ό,τι έχει κάνει, το έχει κάνει στηριγμένη στα δικά της πόδια. Θεωρώ ότι τα έργα που έχουν προγραμματιστεί και ολοκληρώνονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες ξεκινούν, καλύπτουν αυτό το κενό, αυτή την αδικία που συμβαίνει εδώ και χρόνια. Για μένα προσωπικά, για τον Πρωθυπουργό, τον Αλέξη Τσίπρα, για τον Περιφερειάρχη, για το Δήμαρχο, πιστεύω όμως και για όλο το πολιτικό σύστημα, για όλους τους ανθρώπους που ασχολούνται με τα κοινά, για όλο τον πολιτικό κόσμο που υπηρετούν σε δημόσιες θέσεις, είτε έχουμε υπηρετήσει στο Υπουργείο Μεταφορών, είτε είναι Βουλευτές σε όλο το φάσμα του δημοκρατικού τόξου, δεν υπάρχουν καλύτερες στιγμές από αυτές που αποδεικνύουν ότι οι προσδοκίες των πολιτών πραγματοποιούνται.
Και αυτή είναι μια τέτοια στιγμή, η επόμενη φάση θα είναι η στιγμή που θα εγκαινιαστεί αυτό το αεροδρόμιο. Γνωρίζοντας τις δυνατότητες του ελληνικού τεχνικού κόσμου με τον αγώνα που δόθηκε για να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι είμαι βέβαιος, παρ’ ότι το χρονοδιάγραμμα είναι μέχρι πέντε χρόνια, ότι μπορείτε να το κάνετε σε λιγότερο από τέσσερα. Και είμαι βέβαιος επίσης, -δεν πειράζει κ. Μιχάλη (σ.σ κ. Μιχάλης Γουρζής αντιπρόεδρος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) , μια ζωή τρέχεις, θα τρέξεις μια φορά ακόμη-, γιατί είναι ανάγκη για την Κρήτη αυτή τη στιγμή, να ξεκινήσουν πάρα πολύ γρήγορα, οι πρόδρομες εργασίες και τα έργα οδοποιίας, προκειμένου και ένα κενό που υπάρχει στην ανεργία της περιοχής να καλυφθεί αλλά και να εξυπηρετούν τα οδικά δίκτυα όχι μόνο τις ανάγκες του έργου, αλλά και τις ανάγκες της περιοχής. Είμαι σίγουρος ότι θα ανταποκριθείτε.
Κύριε Γουρζή, αν θέλετε, επειδή είπατε πριν ότι το αεροδρόμιο δεν είναι μόνο δικό σας, είναι και δικό μας, πέρα από τα ποσοστά που προβλέπονται στη σύμβαση, προφανώς είναι έτσι, αλλά για να το αισθανθούν και οι πολίτες ότι αυτό το έργο είναι δικό τους, πρέπει να δεσμευτείτε κι εσείς όπως θα δεσμευτούμε κι εμείς εδώ για άλλα πράγματα, ότι το επόμενο δίμηνο θα ξεκινήσει ο δρόμος. Θέλω επίσης να πω, ότι ο Δήμαρχος, Ζαχαρίας Καλογεράκης έχει δώσει μεγάλες μάχες και μεγάλη προσπάθεια, μεγάλο κόπο για να φτάσουμε στη σημερινή μέρα. Θέλω να το καταθέσω. Όπως και τη στήριξη και από τον Περιφερειάρχη, από τον οποίο με πολύ μεγάλη χαρά άκουσα την αυτοκριτική του, ότι διαφωνούμε αλλά και δικαιώνομαι, για να φτάσουμε εδώ σήμερα. Θα ήθελα να πω επίσης, ότι και ευρύτερα κι από άλλες πολιτικές δυνάμεις, από τη Νέα Δημοκρατία, από το ΚΙΝΑΛ στηρίχθηκε αυτό το έργο, με επιμέρους διαφωνίες, με γκρίνιες κτλ., στηρίχθηκε και φτάσαμε στο σήμερα.
Θέλω να δεσμευτώ λοιπόν, ότι ο Δήμαρχος ως εκπρόσωπος της τοπικής κοινωνίας θα είναι στο Διοικητικό Συμβούλιο του αεροδρομίου. Θα προταθεί από τον Υπουργό Υποδομών, όχι γιατί είναι μόνο ο Ζαχαρίας Καλογεράκης που έχει συμβάλλει τόσο πολύ, αλλά γιατί πρέπει ο Δήμαρχος του Μινώα Πεδιάδας, να είναι στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Όπως επίσης είναι δέσμευση της κυβέρνησης, η χωροταξική μελέτη. Να γίνει το τοπικό χωρικό σχέδιο ώστε και η περιοχή και η πρωτογενής παραγωγή να προστατευθεί. Αλλά και η ανάπτυξη που θα έρθει στην περιοχή, να μην είναι μια άναρχη ανάπτυξη σαν κι αυτή που ζούμε όταν έχουμε ένα τόσο μεγάλο έργο υποδομής, με τις δράσεις που αναπτύσσονται γύρω-γύρω άναρχα, είτε είναι αεροδρόμιο είτε λιμάνι. Θέλω να πω, ότι είναι κατανοητές οι αντιδράσεις ακόμη και συμφερόντων, συγκεκριμένων συμφερόντων που έχουν δραστηριοποιηθεί μέχρι σήμερα στο παλιό αεροδρόμιο. Ωστόσο, θέλω να το πω αυτό, είναι άλλος σεβασμός στους ανθρώπους που είναι απ’ έξω και διαμαρτύρονται γιατί πιστεύουν, -είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε μαζί τους- και έχουν ανησυχίες για το περιβάλλον, και είναι άλλο αυτοί που υποδαυλίζουν, για δικά τους συμφέροντα στο παλιό αεροδρόμιο. Είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Το ένα το σεβόμαστε, το άλλο θα μας επιτρέψουν να μη το σεβαστούμε.
Θα ήθελα να δώσουμε το επόμενο ραντεβού μας, όχι στα εγκαίνια του δρόμου της Μεσσαράς, που κι εκεί θα βρεθούμε όλοι μαζί, αλλά στην υπογραφή των συμβάσεων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Σύντομα θ’ ανακοινωθούν και οι λίστες, θα βρεθούμε πάλι μαζί, όπως και στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών.
Και να επαναλάβουμε για μια ακόμη φορά και με πίστη σ’ αυτό που σας λέω, ότι τα έργα, οι δημόσιες Υποδομές, δεν ανήκουν σε κανέναν Υπουργό, Περιφερειάρχη, Κυβέρνηση ή Δήμαρχο. Ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και τα χρησιμοποιεί. Και εμείς, κρινόμαστε από τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα να υλοποιούμε αυτές τις υποδομές, στην υπηρεσία αυτού του λαού
Θέλω να πω και δυο λόγια, για την εταιρεία που ανήκει στην Κοινοπραξία και είναι από την Ινδία. Να πω ότι η Ινδία είναι μια μεγάλη χώρα με 1,5 δισεκατομμύριο πολίτες. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι αυτό το έργο θα τονώσει ακόμη περισσότερο την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας. Είναι μεγάλη δύναμη. Η χώρα μας πρέπει να κοιτάει και προς ανατολάς, όχι μόνο δυτικά για μεγάλες συνεργασίες που πρέπει να έχει. Ο πολιτισμός του ινδικού λαού είναι ιδιαίτερος. Είναι ιδιαίτερα αγαπητός στους Έλληνες. Τους καλωσορίζουμε με μεγάλη χαρά και ευχόμαστε να συνεχίσουν την προσπάθεια και τις επενδύσεις στη χώρα μας.
Σας ευχαριστώ πολύ, να είστε καλά.
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης, κατά την ομιλία του ανέφερε:
Η σημερινή ημέρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Περιφέρεια Κρήτης, για όλους τους Κρητικούς. Σήμερα ξεκινά και επίσημα ένα μεγάλο ταξίδι, ένα ταξίδι από την Κρήτη στον κόσμο, με σταθμό το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, εδώ στο Καστέλι.
Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία του νέου αεροδρομίου η Κρήτη ολόκληρη αποκτά μια νέα αναπτυξιακή ταυτότητα.
Το αποτύπωμα αυτού του μεγάλου έργου θα μεταβάλει καθοριστικά τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών. Με βεβαιότητα πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής, ένα έργο που αποδεικνύει πως όταν λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο, μπορούν να προκύψουν σημαντικά οφέλη για ολόκληρη την κοινωνία.
- Για την Περιφέρεια Κρήτης το νέο αεροδρόμιο:
δίνει μεγάλη ώθηση στον τουρισμό της Κρήτης σε ετήσια βάση - αναβαθμίζει το γεωστρατηγικό ρόλο του νησιού
- και ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική επένδυση που θα προσφέρει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας σε σταθερή και μόνιμη βάση για τα επόμενα χρόνια.
Την ίδια στιγμή εκφράζουμε την πάγια θέση μας, πως για τέτοια μεγάλα έργα υποδομής θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να ικανοποιούνται, στο μέτρο του εφικτού, οι ανάγκες και τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών.
Με αυτό το δεδομένο τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το έργο θα πρέπει να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Θα πρέπει σε όλα τα στάδια να τηρηθεί η κείμενη νομοθεσία, να διασφαλιστεί παράλληλα ότι οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν θα αποζημιωθούν με τρόπο δίκαιο και αντικειμενικό.
Αγαπητέ Υπουργέ, φίλες και φίλοι
Από σήμερα η ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου εισέρχεται σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά. Μια αναπτυξιακή πορεία που δεν θα συμπεριλαμβάνει μόνο το έργο του αεροδρομίου, αλλά που θα πρέπει να συνοδεύεται και από την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, κατάλληλου και ικανού να εξυπηρετήσει τα εκατομμύρια των επιβατών που σε ετήσια βάση θα ταξιδεύουν από το νέο αεροδρόμιο. Την ίδια στιγμή κρίνεται απαραίτητη και η κατάρτιση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής για την περιοχή τα επόμενα χρόνια, την υλοποίηση της οποίας θα στηρίξει η Περιφέρεια Κρήτης.
Κλείνοντας, και αφού συγχαρώ τους μελετητές, το αρμόδιο Υπουργείο, το Δήμο Μινώα Πεδιάδας, τα στελέχη που θα αναλάβουν την ευθύνη της κατασκευής για την άριστη συνεργασία που έχουμε μέχρι σήμερα, να επαναλάβω πως με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου γίνεται πράξη η στρατηγική μας προτεραιότητα για ολοκληρωμένη ανάπτυξη που προωθούμε με συνέπεια τα τελευταία χρόνια στην Περιφέρεια Κρήτης.
Κατά την ομιλία του ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας δήλωσε:
«Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω στο Καστέλλι και στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας, σε ένα τόπο με σημαντική ιστορία από τα αρχαία χρόνια, ένα τόπο με εύφορη γη, ένα τόπο με φιλόξενους και εργατικούς κατοίκους. Ο Δήμος μας επιλέχτηκε να φιλοξενήσει ένα μεγάλο – εθνικής εμβέλειας έργο αυτό του Νέου Αεροδρομίου. Με την υπογραφή σε λίγο, της σύμβασης Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου, η σημερινή ημέρα αποτελεί μια μέρα σταθμό τόσο για το Δήμο και τους κατοίκους του, όσο και για ολόκληρη την Κρήτη. Για πολλούς τούτη η ώρα ήταν ένα όνειρο που σήμερα γίνεται πράξη.
Ένα όνειρο που ξεκίνησε το 2003 με την εξαγγελία της τότε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών κ.Βερελή και κ. Στρατάκη. Έπειτα από πολλές εξαγγελίες, αναβολές και ακόμη περισσότερα εμπόδια, το έργο αυτό γίνεται πράξη σήμερα, μετά από 16 ολόκληρα χρόνια, χάρη στις συστηματικές ενέργειες του παρευρισκόμενου υπουργού – γεγονός που πρέπει να του αναγνωρίσουμε δημόσια-.
Το Νέο Αεροδρόμιο, αποτελεί ένα έργο υποδομής, που επηρεάζει και επαναπροσδιορίζει αναμφίβολα τα μέχρι τώρα περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα της περιοχής, όπως συμβαίνει εξάλλου σε κάθε μεγάλο έργο.
Στόχος της Δημοτικής αρχής από την πρώτη κιόλας μέρα ανάληψης των καθηκόντων της, στα πλαίσια των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, ήταν και παραμένει μέσα από συγκεκριμένο σχέδιο διεκδικήσεων και παρεμβάσεων, η αύξηση των θετικών και η μείωση των αρνητικών επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία του Νέου Αεροδρομίου.
Στα πλαίσια της συνεργασίας μας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου και του παρευρισκόμενου υπουργού αλλά και στα πλαίσια της υπογραφής της σημερινής σύμβασης καταφέραμε να κατοχυρώσουμε :
- Το 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων εκ των οποίων το 1% απ΄ ευθείας στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας και άλλο 1% για έργα και κοινωνικές δράσεις υπερτοπικής εμβέλειας στο σύνολο των όμορων Δήμων.
- Εκθεσιακό συνεδριακό κέντρο.
- Μεγαλύτερος κοινωνικός έλεγχος και συμμετοχή του δημοσίου.
- Αρχιτεκτονική μελέτη για να δέσει με τον τόπο ο νέος σταθμός.
- Ο βιολογικός σταθμός του Αεροδρομίου θα συνδεθεί και θα εξυπηρετεί όλους τους όμορους οικισμούς.
- Ανεξάρτητος μηχανικός με τη διαδικασία διεθνούς προκήρυξης.
- Εγκατάσταση σταθμού ελέγχου των ρύπων και των θορύβων.
Συνεχίζουμε να διεκδικούμε με κυρίαρχο:
- το θέμα των απαλλοτριώσεων.
Ένα μεγάλο θέμα κυρίως για τους ανθρώπους που χάνουν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας τους και μένουν ακτήμονες στον τόπο τους.
Ελπίζω όπως έχετε δεσμευτεί κ. Υπουργέ, αλλά και με τη στήριξη των πολιτικών κομμάτων και των παρευρισκόμενων βουλευτών, να βρούμε τη χρυσή τομή στα πλαίσια της πρότασης που σας έχουμε καταθέσει, ώστε τουλάχιστον να έχουν την δυνατότητα με βάση το ύψος της αποζημίωσης να αντικαταστήσουν τις περιουσίες τους άμεσα.
- Δεύτερο ζήτημα στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ είναι το τοπικό χωροταξικό σχέδιο της περιοχής.
Αναμένουμε εδώ και αρκετά χρόνια -και ελπίζω να κλείσει άμεσα- την χρηματοδότηση της μελέτης για το τοπικό χωρικό σχέδιο του Δήμου που θα καθορίσει τις χρήσεις γης ώστε με την έναρξη του έργου να προστατέψουμε την περιοχή από την άναρχη δόμηση.
Ο συντοπίτης μας υπουργός κ. Σταθάκης έχει ήδη δεσμευτεί ότι ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας θα αποτελέσει τον πρώτο Δήμο στη χώρα ο οποίος θα χρηματοδοτηθεί για να εκπονήσει το τοπικό χωροταξικό του σχέδιο.
- Για να επιτευχθεί η μεγιστοποίηση των ωφελειών, και να αμβλυνθούν οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις, είναι απαραίτητο να διαμορφωθεί ένα Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα, με εστιασμένες παρεμβάσεις στους επιμέρους τομείς, αλλά και θεσμικές δράσεις .
Στη βάση αυτή έχει δρομολογηθεί η χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης για την προκήρυξη της μελέτης από την Αναπτυξιακή Ηρακλείου του
Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος του Δήμου Μινώα Πεδιάδας εκτός από τα απαραίτητα συνοδά έργα υποδομής για την ευρύτερη περιοχή, θα πρέπει να στηρίξει την προσαρμογή στις νέες συνθήκες και τον ομαλό μετασχηματισμό της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας.
Προσβλέπουμε στην έγκριση από τα συναρμόδια υπουργεία της χρηματοδότησης των δράσεων του ειδικού αναπτυξιακού προγράμματος.
Στο πλαίσιο διεκδικήσεων που ομόφωνα έχει αποφασίσει το Δημοτικό μας Συμβούλιο, θα ήθελα επίσης να αναφερθώ :
- – στην Εντοπιότητα των προσλήψεων,
- – στην πλήρη εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων με βάση και τις προτάσεις των τοπικών υπηρεσιών,
- – τη συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου στο Διοικητικό Συμβούλιο που θα στέλνει το μήνυμα της συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας.
Υπάρχουν σαφώς πολλά ακόμη ανοιχτά ζητήματα, τα οποία θέλω να πιστεύω ότι μέσα από ένα ειλικρινή διάλογο θα καταφέρουμε να δρομολογήσουμε και να υλοποιήσουμε εφόσον κοινός στόχος όλων μας – κυβέρνησης, πολιτικών κομμάτων, εταιρίας και φορέων- είναι ο σεβασμός της περιοχής και των κατοίκων της.
Η σημερινή ημέρα αποτελεί την ολοκλήρωση μίας προσπάθειας πολλών χρόνων και την ίδια στιγμή την αφετηρία μίας νέας εποχής για τον τόπο και τους κατοίκους.
Επιτέλους ένα μεγάλο έργο δρομολογείται στο νησί μας.
Η πρόοδος και η ανάπτυξή του, επιβάλλουν εθνική συνεννόηση, τη στήριξη όλων των πολιτικών κομμάτων και των Βουλευτών αλλά και των επιστημονικών φορέων που διαχρονικά έχουν τοποθετηθεί θετικά στο έργο, με τις ιδέες και τις προτάσεις τους.
Θα ήθελα να τους ευχαριστήσω όλους.
Υπάρχει εξάλλου και το μεγάλο θέμα της αξιοποίησης του υφιστάμενου Αεροδρομίου στο Ηράκλειο για να μην γίνει ένα νέο Ελληνικό.
Σε αυτό το θέμα είναι αυτονόητο η συμμετοχή μας σαν Δήμος μιας και το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα θα το υποστεί η περιοχή.
Στο επόμενο διάστημα, όλοι θα κριθούμε από τις πράξεις μας και ο χρόνος θα δείξει αν πράγματι θέλαμε το έργο προς όφελος του λαού και του τόπου μας.
Προσβλέπω στην κοινή προσπάθεια όλων, γιατί τίποτα δεν χαρίζεται, αντίθετα όλα κερδίζονται με σχεδιασμό, πρόγραμμα και αγώνες.
Το να παλεύεις για τον τόπο σου δεν είναι υποχρέωση, είναι καθήκον».
Τα έργα
Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης του αεροδρομίου θα έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα και θα είναι διεθνών προδιαγραφών, ίδιου επιπέδου με τους διαδρόμους στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (κατηγορία ICAO 4E). Προβλέπεται η κατασκευή ενός παράλληλου τροχόδρομου κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, ο οποίος θα συνδέεται με τον κύριο διάδρομο με 8 τροχόδρομους.
Το νέο, διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης θα διαθέτει χώρο στάθμευσης 400 στρεμμάτων, ο οποίος θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 30 αεροσκάφη.
Το κτήριο του αεροσταθμού θα έχει 5 επίπεδα με συνολική επιφάνεια 72.000 τμ, από τα οποία τα 13.000 τμ προορίζονται για εμπορικές χρήσεις και 1.100 τμ για μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι.
Εκτός από την κατασκευή του αεροδρομίου, προβλέπεται να υλοποιηθούν και σημαντικά έργα για την κατασκευή νέων δρόμων και την αναβάθμιση των τοπικών οδών.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μήκους 18 χιλιομέτρων, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ο οποίος θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου. Κατά την περίοδο κατασκευής, θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας.
Τα έργα θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., η οποία μαζί με την ινδική GMR Airports Limited, θα διατηρεί ποσοστό 54,1% στην εταιρεία που θα συσταθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του αερολιμένα για 35 έτη, με το ποσοστό του Δημοσίου να ανέρχεται σε 45,9%. Η συμμετοχή του Δημοσίου στο κόστος κατασκευής θα ανέλθει σε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ.
Όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου τα τέλη θα ανέλθουν σε περίπου 19 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και θα περιοριστούν σταδιακά στα 17 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το όριο χωρητικότητας του νέου αεροδρομίου αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 10 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως 2% από τα έσοδα του αεροδρομίου θα αποδίδονται στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.